Sådärja. Då var vi färdiga med det här marknadsexperimentet. Att konkurrensutsätta vår svenska järnväg fungerade inte. Det är dags att förstatliga tågtrafiken igen. Det kommer att ge oss en modern, snabb och miljövänlig tågupplevelse, kontroll över pengarna till underhållet och trygga anställningsvillkor. Och inkomst som återinvesteras i verksamheten. Det blir bättre för oss alla. Förutom då en liten skara ägare av privat tågverksamhet som lever gott på vår avdemokratiserade järnväg. Men de vänjer sig. Att vi har fungerande tåg är trots allt viktigare än att de får några miljoner kronor till i deras redan tjocka plånböcker.
Så hur går vi vidare? Idéer någon?
Fortsätt med de du gör,, du får folk att förstå på ett grymt sätt! 🙂
Alltså du kan ha en poäng vad det gäller hur privatiseringen av järnvägen skötts. Men du kan ju inte hävda att tågpersonalen inte strejkade när de var statsanställda?
Hm… konstigt, jag kan inte dra mig till minnes att jag har hävdat det?
* Rimliga prisnivåer
– att ta 95 spänn för en biljett med tre månaders
framförhållning är skrattretande… Få kan
planera så långt i förväg…
– att ta ca 8oo spänn (!) för SAMMA (!) resa,
beställd / köpt dagarne före resan, är INTE
skrattretande utan orimligt bedrövligt…
* Bygg ut till dubbelspårigt…
* Höghastighetståg är det endast ett fåtal
”vanligt” folk vill ha / är intresserad av…
* Lägg på en viss procent, som ska öronmärkas för underhåll / nyinvestering, på varje
…på varje biljettpris…
* Att åter förstatliga är inte en fråga, utan
en odiskutabel självklarhet…
* Fler ideer ramlar nog på allteftersom…
Manfred:
Här kommer fler ideér:
* Att avbolagisera SJ
* Att införa en nationell nolltaxa inom kollektrafiken – inga fler avgifter och biljetter!
* Att sparka ut varenda ”underhållsentreprenör” och återinföra allt ansvar till SJ
* Att SJ AB ska bli Statens Järnvägar (dvs att uppdelningen av bolaget ska rivas upp)
Snart får vi även se hur bra det blir med avreglerad kollektivtrafik. Vilka områden tar företagen och vilka får kommunerna/landstinget/staten ansvara för tro?
”modern, snabb och miljövänlig tågupplevelse”
Jo, för det funkade ju så jvla bra innan avregleringen, när man hellre kröp på knäna till Stockholm än tog tåget. Kognitiv dissonans?
Om du anser att vår tågtrafik fungerar bättre nu än för trettio år sedan så kom gärna med belägg för det, tack.
Jag anser inte att allt var fulländat innan avregleringarna inleddes, men det var betydligt mycket bättre.
Läs gärna SEKO’s rapport ”Den svenska järnvägen – om orsakerna och kostnaderna
för bristfällig politik”. Nyttig läsning.